Is het recht van autonomie bij kinderen relevant bij sporten / activiteiten waarbij ze optreden?

Indien een kind voor een sport kiest, waarbij opgetreden wordt, is autonomie dan relevant? Om als voorbeeld te noemen, er wordt met make-up en lippenstift gewerkt. Bij verenigingen is eenheid belangrijk, maar stel dat een kind aan geeft dit echt niet te willen, wat zijn hier de richtlijnen? Mag je een kind proberen te overtuigen het alsnog te doen en zo ja, waar liggen de grenzen?

een maand geleden
teusvh
een maand geleden
Een vereniging, of het nou de ANWB of de lokale biljartclub is, bepaalt binnen de grenzen van de wet zijn eigen regels. Als die je niet aanstaan moet je geen lid worden.
tinus1969
een maand geleden
Je bedoelt met ‘opgetreden wordt’ ; dat de kinderen optreden in een voorstelling? Dus niet dat er opgetreden wordt tegen kinderen door(bijvoorbeeld) scheidsrechters ?
tinus1969
een maand geleden
Hoe oud zijn deze kinderen?
tinus1969
een maand geleden
Nog twee vragen:
-Wil je een juridisch of pedagogisch antwoord?
-Sport vereniging met optredens en make-up? Gaat het om danswedstrijden/cheerleading/majorettes?
Inekez1
een maand geleden
Naar mijn idee zijn er 4 opties:
- kind kiest zelf om toch mee te doen, inclusief alle make-up
- kind kiest zelf om niet mee te doen aan het optreden, of in een andere rol (als alle activiteiten dit soort optredens betreffen moet kind andere vereniging gaan zoeken)
- er wordt minder make-up gebruikt, in overleg wat het kind nog wel aanvaardbaar vindt
- ALLE kinderen treden op zonder make-up De optie om dat ene kind te 'overtuigen' (voor dat kind voelt dat als dwingen!) staat hier dus niet bij! Zeker als het om jonge of kwetsbare/gevoelige kinderen gaat moet je hier heel voorzichtig mee omgaan.
Inekez1
een maand geleden
Ga rustig met kind in gesprek. Waar komt de weerstand vandaan? Is het eng omdat het nieuw is, probeer dan eerst eens een beetje make-up. Misschien is het ijs dan gebroken en wil het kind wel gewoon meedoen. Is er sprake van autisme of andere kwetsbaarheid of gevoelig voor aanrakingen bijvoorbeeld, accepteer dan dat make-up (en bijvoorbeeld aan de haren laten klooien door een ander) gewoon geen optie is. Terwijl ook (of juist!) die kinderen behoefte hebben om aan activiteiten mee te kunnen doen. Is het perse nodig dat er make-up wordt gebruikt? Is het echt belangrijk dat alle kinderen er hetzelfde uit zien, of mogen ze gewoon als individu herkenbaar blijven? Is het specifiek een toneel-vereniging? Dan is make-up niet altijd te vermijden, maar hebben vast niet alle kinderen dezelfde rol.
Bij een majorette-corps is uniformiteit belangrijk, maar dat kan ook door dezelfde kleding en zonder make-up. Scoutinggroep idem dito, de blouse en de das maakt het uniform, gezicht is persoonlijk.
tinus1969
een maand geleden
Als aanvulling op Inekez1, ik zou eerst eens kijken of 'geen make-up' niet ook een stil protest is tegen deelname in het algemeen aan voorstellingen. Dus of die kinderen niet vooral door de ouders gepusht worden.
Inekez1
een maand geleden
Dat is inderdaad een goede aanvulling van tinus. Als kind ook zonder make-up niet in de voorstelling wil meespelen, kijk dan of er bijvoorbeeld een rol achter de schermen mogelijk is. Attributen aangeven, helpen met de techniek of verlichting, gordijnen open en dicht doen, decorstukken maken en tijdens de voorstelling verplaatsen, wees creatief.
tinus1969
3 weken geleden
@Wilkers, zijn deze reacties en antwoorden praktisch bruikbaar en nuttig voor jou?

Antwoorden (1)

Regel 1 is dat een kind nóóit gedwongen mag worden make-up te dragen !

Echter kan die keuze wel gevolgen hebben voor de rol die het kind bij het optreden toebedeeld krijgt. Tot uitsluiting van het stuk aan toe.

Een goede organisatie zal echter wel proberen om om het probleem heen te werken en een oplossing te vinden waar alle partijen zich zoveel mogelijk in kunnen vinden.